Noi instrumente de învățare activă începând din toamnă: telefonul și laptopul

17-09-2024
instrumente de învățare activă

Începând din toamna aceasta, tehnologia va fi o parte importantă și integrată la sălile de clasă ale școlilor din România. Elevii vor folosi telefoanele și laptopurile ca instrumente de învățare. Aceștia vor dobândi competențe digitale esențiale pentru viitorul lor și vor învăța cum să folosească în mod corect și sigur tehnologia. Telefonul și laptopul vor deveni instrumente de învățare activă, de la clasele primare până la liceu.

Proiectul a fost inițiat de Ministerul Educației și este o premieră în România. Ministerul Educației vrea să fixeze învățătorilor și profesorilor obiective pe care să le impună copiilor pe grupe de vârstă.

Acestea vor fi adaptate în funcție de vârsta copilului și se va pune accent pe siguranța online, folosirea responsabilă a tehnologiei și dezvoltarea unui portofoliu digital. Spre exemplu, un elev de 10 ani ar trebui să fie capabil să caute eficient anumite informații pe internet și să le salveze pentru a le folosi mai departe pentru diverse proiecte.

Până în prezent, aproximativ 30.000 de profesori au fost instruiți pentru a integra aceste resurse la ore. Este, totuși, nevoie de un efort suplimentar pentru a pregăti toți cei 250.000 de profesori din sistemul educațional.

Proiectul învățământului digital în școlile primare

Elevii din clasele primare vor învăța să utilizeze tehnologia pentru a căuta și salva informații, să înțeleagă conceptul de drepturi de autor și să asimileze noțiuni esențiale de securitate cibernetică. Un accent deosebit este pus pe crearea unor parole sigure și protejarea identității online, ca măsuri preventive împotriva pericolelor din mediul virtual.

Pe lângă lecțiile din clasă, este esențial ca părinții să se implice activ în educația digitală a copiilor. Experții subliniază că discuțiile regulate acasă despre bunele practici online și limitele de utilizare a tehnologiei, completează în mod eficient educația primită la școală.

Oana Diana Ionescu, profesor la Școala 49, a menționat că a primit feedback de la părinți, care i-au spus că elevii au devenit mai conștienți de siguranța lor online. Aceștia le-au cerut părinților să nu mai posteze poze cu ei pe Facebook și să evite divulgarea destinațiilor în care merg. De asemenea, elevii au luat inițiativa de a-și schimba parolele de la adresele de e-mail, demonstrând astfel impactul pozitiv al lecțiilor de educație digitală.

Etapa gimnazială și etapa liceală

În gimnaziu, elevii își vor dezvolta o identitate digitală prin crearea de conținut propriu, precum prezentări și filme, și vor învăța să respecte regulile de conduită online. Aceștia vor începe să construiască secvențe de cod și să partajeze date într-un mod sigur, devenind din ce în ce mai independenți în utilizarea tehnologiei.

În timpul liceului, elevii vor folosi inteligența artificială pentru a rezolva sarcini complexe, vor face conexiuni între diferite tehnologii și vor inova în domeniul ales pentru o carieră. La finalul acestei etape, fiecare elev ar trebui să fie capabil să prezinte un portofoliu digital, care să reflecte activitatea sa online și care să poată fi utilizat pentru viitoarele aplicații de angajare.

Provocările educației digitale

Deși proiectul este ambițios, aplicarea lui la nivel național prezintă numeroase provocări. Numărul mare de profesori care nu sunt încă pregătiți să folosească eficient tehnologia în predare subliniază nevoia de formare continuă.

În timp ce un nucleu de profesori a adoptat deja aceste metode moderne, majoritatea dascălilor încă se bazează pe abilitățile dobândite în perioada pandemiei, limitate la metodele de bază, precum distribuirea temelor prin mesaje de tip text.